مصاحبه علمی
106 بازدید
محل نشر: شیعه شناسی » پاییز 1383 - شماره 7 »(24 صفحه - از 3 تا 26)
نقش: نویسنده
وضعیت چاپ : چاپ شده
نحوه تهیه : فردی
زبان : فارسی
مسلّما در دین اسلام، اندیشه اجتماعی وجود دارد. با مقایسه اندیشه جامعه‏شناسان با اندیشه‏های اجتماعی دین، اولاً آگاهی ما نسبت به دین بیشتر می‏شود؛ ثانیا، صحّت و سقم گزاره‏های جامعه‏شناختی به محک دینی آزمون می‏گردند و در صورت عدم هماهنگی، ما به تأمل وادار می‏شویم. وجود گزاره‏های جامعه‏شناختی در دین بستگی به تعریف ما از گزاره جامعه‏شناختی دارد. اگر ملاک جامعه‏شناختی بودن گزاره را دست‏یابی به آن گزاره از طریق تجربه بدانیم گزاره جامعه‏شناختی در دین نخواهیم داشت، ولی به نظر می‏رسد منشأ گزاره ملاک نیست، بلکه آزمون‏پذیری ملاک است و گزاره‏های اجتماعی زیادی در قرآن و نهج‏البلاغه وجود دارند که آزمون‏پذیر هستند. بدین‏معنا، جامعه‏شناسی دینی خواهیم داشت. خانمحمّدی: همان‏گونه که مستحضرید، در مقوله جامعه‏شناسی و دین، دو مفهوم مجزّا داریم: یکی «جامعه‏شناسی دین» و دیگری «جامعه‏شناسی دینی». «جامعه‏شناسی دین» یعنی مطالعه دین به عنوان یک نهاد اجتماعی. اما «جامعه‏شناسی دینی» یعنی آن جامعه‏شناسی که از اصول و مفروضات ______________________________ 1. مصاحبه با دکتر صدیق اورعی عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه «جامعه‏شناسی دین و جامعه‏شناسی دینی».
آدرس اینترنتی